1400-08-14 08:44
1631
0
76885
نان‌هایی که در فضای مجازی آجر می‌شود؛

تولیدکنندگان پلتفرم‌های ایرانی قربانی بی‌برنامگی دولت تدبیر و امید/ تحریم‌های نرم‌افزاری خطرناک‌تر از تحریم‌های اقتصادی

در کنار بخش‌های اقتصادی، فعالان حوزه دانش بنیان، تولیدکنندگان نرم‌افزار و بازی از تحریم‌های نرم‌افزاری آمریکا آسیب می‌بینند و دولت تدبیر و امید که شعار حمایت از فعالین این بخش را می‌داد با بی‌برنامگی به اقتصاد آنان آسیب زد.

به گزارش گلستان ما؛ مقام معظم رهبری به مصون‌سازی کشور در برابر تحریم ها تاکید کردند، گرچه موضوع تحریم های اقتصادی در طول این سال‌ها بسیار سر زبان ها بوده ولی ابعاد تحریم های آمریکایی گاهی به دلیل عدم برنامه ریزی به حوزه‌های دیگر نیز راه پیدا کرده است.

در حالی که دولت تدبیر و امید شعار حمایت از فعالین بخش دانش بنیان و تولیدکنندگان نرم افزار و بازی‌های دیجیتالی را می داد اما بی برنامگی دولت در این حوزه باعث شد که نان آنها آجر شود.

به واسطه این تحریم‌ها بسیاری از بازی‌های تولید شده ایرانی از گوگل پلی و اپ‌استور حذف شد و یا اجازه فروش بازی‌های ایرانی در پلتفرم‌های خارجی ارائه نمی‌شود و این در حالی است که کشورهای غربی می‌توانند به راحتی فرهنگ خود را از طریق بازی به نوجوانان و جوانان ما تحمیل کنند.

قطعا ایجاد قانون صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و یا برنامه‌ریزی دولت در حوزه‌های نرم افزاری می توانست این آسیب ها را کمتر کند ولی چنین اتفاقی رقم نخورده است و اجرای قانون هایی برای حمایت از کاربران فضای مجازی که در این مسیر نیز می توانست کارگشا باشد به دلیل عدم آگاهی بخشی از مردم و حفظ رانت‌های هلدینگ‌های بزرگ و شانتاژ بدبینی به این قانون از دستور کار دولت یازدهم در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم از دستور کار خارج شد.

شاید اما در ایام کرونا مردم بیش از گذشته به اهمیت فضای مجازی و نرم افزارهایی که توانست بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های روزمره آنها را تسهیل کند پی بردند و شاهد آن بودیم که بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال رونق گرفت.

کاهش بیکاری در گروی توجه به کسب و کارهای دیجیتال
در این زمینه رضا عباسی؛ مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان بر لزوم توسعه کسب و کارهای آنلاین تاکید کرد و گفت: استان گلستان ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد اما جای خالی برندینگ کسب و کارهای آنلاین یک معضل اساسی به شمار می‌رود که باید قطار توسعه در این زمینه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

عباسی با بیان اینکه حوزه آی‌تی به عنوان یک صنعت پول‌ساز باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد اهتمام در این بخش را در کاهش بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی مفید خواند.

وی با تشریح اینکه کشورهای پیشرفته از 30 سال قبل به دنیای دیجیتال پا گذاشتند و پیشتاز کسب و کارهای اینترنتی شدند، ابراز کرد: اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل، فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت و اوراکل جزو اپ‌های پول‌ساز و درآمدزا بوده‌اند، مدیران استارتاپ‌ها نیز در زمره افراد ثروتمند قرار گرفتند.

مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان با اشاره به اینکه ارزش افزوده کشورهای پیشرفته بر روی فعالیت‌های دیجیتال تمرکز یافته است، اظهار کرد: آنچه افراد را در دنیای امروز می‌تواند متحول و ثروتمند کند بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات است.

ضرورت ترسیم جغرافیای اقتصادی کسب و کارهای دیجیتال 
عباسی با اشاره به اینکه هنوز فعالان کسب و کارهای دیجیتال در ایران به خوبی رشد نکردند، گفت: بخشی از این ضعف‌ها به تحریم‌ها برمی‌گردد و ما نتوانستیم در این زمینه سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت کسب و کارهای دیجیتال در کشورهای پیشرفته، ترسیم جغرافیای اقتصادی است، آنها عقیده دارند که مجریان اپلیکیشن نظیر گوگل نباید از حدی بزرگتر شوند و باید در این زمینه از ظرفیت جوانانی که آمال و آرزوهای بزرگی دارند استفاده شود، در حالی که این وضعیت در کشور ما معکوس است.

مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان بیان کرد: یک اپلیکیشن در داخل ایران هر چقدر بخواهد می‌تواند رشد کند و بازار را کاملا در سیطره خود درآورد به دلیل اینکه قانون در این زمینه وجود ندارد.

عباسی؛ جذب سرمایه‌گذار خارجی را یکی از راه‌های افزایش درآمد سرانه برشمرد و تصریح کرد: یکی از راه‌های پیشرفت کشور دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ابزار تکنولوژی است.

وی با ابراز تاسف و نگرانی از اینکه کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور بدون هیچ سازوکاری رشد می‌کنند، گفت: لازم است نظارت‌ها برای کیفی‌سازی این کسب و کارها جدی‌تر باشد، زیرا ورود در این زمینه یک بازی برد-برد است.

مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان در خصوص اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی بیان کرد: طرح صیانت ابعاد مختلفی دارد و نکات منفی و مثبتی را در خود جای داده ‌است، دولت و حاکمیت باید ارزیابی کند اجرای چنین طرحی چه میزان منافع و  چقدر ضرر دارد به عنوان مثال پلتفرم اینستاگرام اگر 99 درصد هم ضرر داشته باشد، یک درصد مفید است و همین یک درصد می‌تواند 2 میلیون شغل در کشور ایجاد کند.

عباسی ادامه داد: دولت باید ببیند که می‌تواند فضای اینستاگرام را مدیریت کند و آیا پلتفرم جایگزین برای آن داریم یا خیر، از طرفی این اپلیکیشن‌ها فرصت و بازاری ایجاد کردند که فرد با یک گوشی همراه می‌تواند مشغول کسب‌وکار شده و اقتصاد خود را رونق دهد.

وی با اشاره به اینکه همه دنیا به سمت فعالیت‌های آی‌تی حرکت می‌کنند، گفت: در ایران تب ‌موضوع داغ شده‌ است که کسب‌وکارهای اینترنتی راه‌اندازی شود، اما جالب است بدانید کامپیوتر دومین رشته بیکار در کشور است و این در حالی اتفاق افتاده که اتصال علم و دانش با صنعت غریبه است و تنها در این زمینه به حرف و شعار بسنده کردند. 

مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان با اشاره به راه‌اندازی مجموعه شتاب آموز در استان گلستان بیان کرد: تلاش داریم تا مدرسه نوآوری و فناوری در حوزه برنامه‌ریزی ایجاد شود و بتوانیم افراد را به نقطه بازار کار برسانیم، این افراد آموزش کارآموزی و کارورزی فرا بگیرند تا نیروهای حرفه‌ای شوند و به راحتی برای آن‌ها اشتغال ایجاد شود، طی یک پروسه چهار ماهه تا یک‌ساله به درآمد می‌رسند.

عباسی با بیان اینکه دولت باید تسهیل‌گر شود نه اینکه خودش کارها را انجام دهد، افزود: دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های فعالان حوزه استارتاپ و کسب و کارهای آنلاین باید استفاده کنند، افرادی که در این حوزه صاحب تجربه شدند در واقع آزمون و خطا کردند و دارای کوله‌باری از تجربه هستند و می‌توانند تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند.

وی با تاکید بر اینکه رفع موانع در کسب و کارهای دیجیتالی یقینا خروجی مثبتی به دنبال دارد، ابراز کرد: در حوزه‌های سنجش خرید خودرو، سالمندان، مامایی، کنکور، کلاس خصوصی آنلاین و ... هنوز جای کار زیاد است.

مشاور کسب و کارهای دیجیتال در استان گلستان ایجاد شهر هوشمند را از دیگر اتفاقات تحول آفرین برای ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر دانست و گفت: اگر مدیران شهرداری مجاب شوند که در این حوزه ورود کنند می‌توان خدمات خوب و گسترده‌ای به مردم ارائه داد که در برنامه‌ای بلندمدت این مهم دست یافتنی است. 

عباسی بیان کرد: بزرگ‌ترین پروژه‌ای که در حوزه آی‌تی می‌تواند در استان پیگیری و اجرا شود حمایت از اپلیکیشن‌های مربوط به بخش خدمات شهری است، ما معقتد هسستیم همه‌چیز با ایده‌پردازی شروع می‌شود، شاید در نگاه اول کمی ایده‌ها تخیلی و آرمانی به‌ نظر بیایند اما به‌مرور زمان دستیابی به آن قابل انجام است.

هزار و یک مشکل پیش پای تولیدکنندگان پلتفرم و نرم افزارهای ایرانی
محسن شاکری؛ کارشناس ارشد مدیریت رسانه و مدرس تولید محتوا در گروه‌های نرم افزاری نیز به دغدغه‌های دیگر تولیدکنندگان پلتفرم و بازی‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از این مشکلات از عدم توجه به آموزش منشاء می گیرد و در بخش آموزش نیاز به توجه جدی به قشر جوان و علاقمند به این حوزه مشاهده می شود و آموزش ها باید در فضای تعاملی و با امکانات لازم صورت گیرد.

شاکری تاکید کرد: متاسفانه مرکز محوری بودن امکان تسهیل در آموزش را برای نیروهای شهرستانی فراهم نمی کند، برای مثال در رویدادها و همایش های فرهنگی و استارتاپی استان گلستان هیچ شهروند ساکن کلاله، مینودشت، بندرگز مشاهده نمی کنید و از جمله دلایل عدم حضور در این رویدادها عدم اطلاع از برگزاری و تبلیغات مناسب، مسافت و هزینه‌های جانبی برای حضور و مشارکت در این رویدادها است.

وی گفت: یکی از دغدغه ها عدم پشتیبانی و حمایت از دستگاه‌های مربوطه از گروه های تولید نرم افزار، پویانمایی و بازی و غیره است و این حمایت ها شامل حمایت مادی و معنوی می شود و از سطح دسترسی به منابع تا معرفی ها و امورات اداری مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد، برای مثال در جهت راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی بعد از مراحل اولیه در تولید در بخش هزینه ها حمایتی صورت نمی گیرد و یا این حمایت در پیچ و خم های بروکراسی های اداری به ناکجا آبادهایی ختم می شود که از حوصله و پیگیری های فعالان این بخش خارج است.

این مدرس تولید محتوای دیجیتال می‌گوید: دغدغه دیگر در این حزوه بحث امنیت شغلی و بیمه افرادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شاکری افزود: در بحث پیشنهادات می توانیم به این مسئله اشاره کنیم که تمامی ارگان های دولتی و سازمان های خصوصی با توجه به استعداد بومی و استانی و نیروهای جوان و پای کار از این فرصت متعالی در رشد و بالندگی فضای کاری خود با بهره گیری از نیروهای متخصصان استفاده کنند تا این جوانان به رشد و بالندگی دست پیدا کنند و از جمله نهادهای فرهنگی مانند شهرداری ها، تبلیغات اسلامی و شوراهای شهر و ارشاد و ائمه جمعه و جماعات و غیره و یا کارخانجات و شرکت های متعدد بی شمار فعال در حوزه های اقتصادی می توانند در این زمینه ورد پیدا کنند.

وی به عدم استقبال برخی از نرم افزارهای فرهنگی در کشور اشاره کرد و  گفت: شاید بتوانیم چندین دلیل در این خصوص که نرم افزارهای فرهنگی مورد استقبال قرار گرفته یا خیر ذکر کرد، نمونه های بسیار زیادی از نرم افزارهای فرهنگی مانند بادصبا، شمیم یاس این مسئله را نفی می کند اما یکی از نکاتی که در حوزه فرهنگی بیشتر به چشم می خورد عدم بهره مندی اقتصادی آن نرم افزارها است که این را در مسئله آموزش اقتصادی به تولید کنندگان باید مد نظر قرار دهیم.

تولید نرم افزار، بازی و اپلیکیشن در ایران گرچه عمر چندان طولانی ندارد اما نخبگان زیادی در سطح کشور در این حوزه فعالیت می‌کنند و اقتصاد دنیا به سمت دانش بنیان در حال تغییر است و اگر مسئولان امر در این زمینه برنامه ریزی نکنند کشور در عصر خلاقیت باید محتاج غربی ها شود و استفاده مناسب از ظرفیت های علمی کشور می تواند ایران را در سطح جهان به عنوان قطب تولید محتوای دیجیتال مطرح کند.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.